Nuff²

Tweet

Thursday, February 9, 2012

Menukar Skru Chamber

Phew!
Dah bersawang rasanya blog aku ni setelah last entry yang agak susah aku nak lupakan iaitu berkaitan dengan kematian si comel Sappy ni..Takpe lah..dah ajal dia kan..semoga dia aman di sana...^^
So N3 kali ni plak nak cite sikit pasal alignment tayar kete setelah berjalan jauh, dah tentu² la alignment lari kan...kalau korang tak langgar lubang tu kira tipu sunat la kan..sebab pe, tayar kita ni plak bukan la tahan mana kalu nak di bandingkan dengan tayar² 4WD kan..kita ni cuma pakai kete sedan je..mane la mampu nak jaga bebaik perihal tayar ni..^^'
Bile tuko Sport Rim 17" itu hari, time ni la aku nak test ngan tayar sport rim baru kan..haaa...bile dah tuko semua, dah tentu² la nak wat alignment dan balancing...memang terasa luar biasa gak bile pegang stereng dengan rim besar ni..maklum la..original rim is 15" kan..bile tuko ke 17", terasa macam tinggi sikit..lagipun, aku still pakai spring standard..tengok la, ade rezeki aku nak gak tuko sport spring..kasi tuko semua la!^^'
Bile dia cek aligment aku, ada gak masalah pada skru chamber ni..ape itu skru chamber?
Haa...setahu aku, skru chamber ni ialah skru yang boleh di adjust untuk offset sebijik tayar..skrew chamber ni lain la sikit berbanding skru asal. Skru asal batang dia straight je..memang tak leh nak ekjas.. tapi skru chamber batang dia shape mcm crank dan ada flexible plate bentuk half moon. Yang aku perasan la..skru chamber hanya sebelah atas je tau. manakala skru bawah guna skru asal. bile kita pulas skru chamber, chamber akan kuar masuk . so makanik akan adjust supaya ikut angle chamber yang sesuai...Ini yang dorang explain la..tapi tak pe la, apa pon aku dah siap teliti cara kerja dorang buat...
Kadang² kita perlu amik tahu gak perihal kereta...tambah orang² macam kita ni yang kureng tahu tentang isi dalam kereta..jadi, time ni la nak kene tahu serba-serbi...
Check it out!^^

Bile dah lompong macam ni nampak hOdoh plak..;p

Ini lah rOper skru chamber tu...boleh di adjust²..^^

Sementara menunggu pomen datang..

Haa..nak amik gambo dekat cam ganggu la plak kan..so dari jauh je lah..^^

Ini lah kedudukan skru chamber mengikut gambarajah ini..^^

Kalau korang rasa musykil dengan panduan or info yang aku berikan..korang leh la rujuk pada mekanik² yang familiar dengan tayar dan rim ni..bila korang dah siap tuko sport rim, time tu la korang kene banyak bertanya dengan mekanik² ni..sebab dari situ la kita dapat banyak info dari otai² yang giler rajin godek² bahagian dalaman kete ni...^^

20 comments:

Geng Borak said...

aku pun lum tukar lagi.. hehehehe

Dalila Samsudin said...

Pening tengok Gmbar rajah tu hahhaa :D

Eh eh blog daah berubah lah !
http://dalilamimi-mimiepotpet.blogspot.com/

grOundnUt said...

@KiD : ahahha..aku tukar ni pon sebab rasa tayar macam dah geylong..^^

grOundnUt said...

@aimie : kui3..mekasih kerana singgah..^^

Dot Rider said...

Aku pun baru je tukar 2 set skru chamber tu sebab nak jalan jauh punye pasal. Alignment tayar memang dah lari sebab selalu sgt langgar lubang. Satu skru dia charge aku rm35.

grOundnUt said...

@Dot Rider : wah..murah la tu..aku kene charge dalam RM45 kot..tapi kalau wat kat proton rasanya lagi mahal..itu hari aku dah check harganya..berbeza beb..bek wat kedai biasa je..^^

Anonymous said...

Pendapat aku, skru chamber ni memang tak bagus. Banyak benda yang akan rosak sekiranya kita tukar daripada standard skru ke skru chamber yang di perkatakan di N3 ini. Contohnya ball join akan cepat rosak dan menyebabkan pemanduan kurang selesa dan merbahaya

Jeff Osiris said...

Pd aku..klu kereta yg bli baru, jage bek2 allignment u all. Klu bleh buat servis allignment ni 6-8

bln sekali. Ataupn klu dh rse time bwk keta streng dh x center, g cpt2 bengkel tayar. Kos

allignment tayar ni xmahal..rata2 RM5 sebijik. So, 4tayar RM20. Tujuan die, utk mengelakkn

kerosakn lbih serius, yg mne bile kedai ckp tyar dh susah nk allignment, so die msti akan cadangkn

skru chamber yg fleksibel. Utk sebaik2 nasihat or cadangan, skru chamber ni spatutnye gune yg original krn die lbih

bek n tak akan menyebabkn mane2 kerosakan. So....skrg dh nmpak punca utama masalah ni kn. Dan sebaik2nye jgn tukar skru cember yg kedai bg tu, sbb dlm jangka masa panjang, die

bleh mnyebabkn bnyk kerosakan pd:
1. Ball Joint
2. Bush lower arm
3. Bush power steering rack
4. etc...

So....utk kereta yg bli bru jge elok2 allignment. Utk keta yg dh secondhand..so u

all no choice la...bleh trus gunekn skru yg original atau trpakse gune skru cember yg kdai cdangkn

ni..sbb bile kdai dh pasang skru ni, kdai akan mudah utk buat allignment kt kereta kite. Skru ni

harga die RM30, ade kedai RM40 or RM45. Klu bli dkt kedai sparepart RM5 je..soo RM30 tu upah

dieorg sbb nk kne bukak tayar keta. Skru ni bile kite dh pakai, allignment keta kite senang lari,

sbb sifat die yg fleksibel bleh brubah2. So slalu2 lah btulkn allignment...

Unknown said...

Oh! Entry yg sgt mmbntu, skrg brada di bengkel yg suggest psg chamber skru. Rasa yakin. :) almaklum gegurl ni buta psl kete2 ni.

Unknown said...

Oh! Entry yg sgt mmbntu, skrg brada di bengkel yg suggest psg chamber skru. Rasa yakin. :) almaklum gegurl ni buta psl kete2 ni.

grOundnUt said...

@Anonymous : Ye ke bro? tak sure plak pasal mende ni..sebab pomen ada bagi tau lepas buat alignment kan, buat skru chamber...rata² pomen bagi tau cenggitu... O.o

grOundnUt said...

@Jeff Osiris: Mekasih untuk info yang bagus...saya pon tukar skru ni pon sebab atas nasihat pomen... :)

grOundnUt said...

@Anne Rihann : Elok lah awak tukar...kalau nak lebih baik, elok tanye pomen kat bengkel tu... saya sekadar share info dan pengalaman saya... :)

Remymawar said...

Camber nut ni sbnrnya auta semata..kilang kereta pun xinstall masa production.why??ini ialah ciptaan kilang skrew dan kedai2 tyr.bila psg ok.lps 3/4hari confirm lari sbb plate kt skrew dk dlm tmpt dia smbung dgn btg absorber kita blh berpusing/brubah bila drive kona p kona mai lg terhentak masuk lubang dll..jd ini semua auta cari mkn..lbh baik kita tukar mount pillow ball yg dipsg pd atas hujung absorber kereta.camber blh dilaras dgn mudah dan tepat..sekian .

Unknown said...

Dah tukar kepada camber nut lepas tu nk guna nut yg asal.. Blh x?..

zack said...

Baru tukar kemarin chamber nut... Rm35. Pomen kata kena tukar sebab lari byk sgt..

mat shuk said...

Kalau tukar skru chamber alighment masih xblh bt jgk apa poblem plk

Unknown said...

sama la. sy baru buat skli pasang rm70.

Unknown said...

Spepart saya beli rm13 blh adjust

Unknown said...

Baru Beli tayar..alignment.. Pomen oyatt kena psg chamber Kalu x make sblah.rm50 changes. eemmm