Nuff²

Tweet

Monday, January 7, 2013

Animator Attitude Rule #1

Banyak kali aku perasan gelagat² animator setiap kompeni or setiap orang yang aku kenali berlainan semuanya...termasuklah aku sendiri yang ada masa boleh gelak..ada masa boleh bagi penyepak~ O.o
Isu berkaitan dengan freelancer dan juga freelance yang di bawa pulang ke rumah...banyak lah $$$$ jikalau scene siap cepat, kurang retake, boleh la ceduk lagi scene² orang lain...itu lah di namakan keje satu team...tapi kalau animation bagi ala² gapas je, alamatnye payment pon sangkut..semua pon kening berkerut! >,<"
Tambahan plak kalau ada jenis manusia yang tak paham bahasa, kat opis tak perlu nak berkokok² macam esok nak kiamat, banyak animator tengah struggle nak siapkan scene sebelum balik..tu pon terkial² sebab nak kejar deadline...tambahan yang tak paham bahasa mengajak orang isap rokok ala² groupies gitu~ >,<"
Bagi aku la...semua benda tu kene dititik beratkan umpama aku yang bekerja di rumah dan tak suka gangguan apa² dari segala macam hal tak kira la dari segi phone call, merokok, menyembang dan seisi luahan aduan rakyat~ O.o
Kerana kami animator ingin bekerja mengejar masa dan deadline yang terlampau tight sampai nak lepak ngan kawan² pon terpaksa di korbankan demi mengejar impian yang bakal tercapai...ape impian pon aku tatau la...yang aku tau, kita buat keje pasti di bayar...dan bukan buat keje charity or wellfare yer...
Ini sedikit sebanyak luahan or rule yang perlu di amik berat or di utarakan ke parlimen kelak...
Akan ada lagi Animator Attitude Rule #2...Stay tune! ^^

Tengok scene atas meja dan laci pon dah tau struggle kejar deadline~

No comments: