Nuff²

Tweet

Monday, September 15, 2014

Kertas soalan UPSR bocor 2014

Kecoh sekarang pasal kertas UPSR bocor seolah-olah sudah jatuh di timpa tangga...kesian adik² yang telah menduduki kertas peperiksaan tersebut...Bukan setakat 1 paper ajer...2 paper kot...satu paper Bahasa Inggeris dan satu lagi paper Sains.
KOrang bayangkan, dari zaman dulu lagi kertas soalan UPSR ni banyak kali bocor...aku tatau sebab pe bocor, maybe ada yang mengambil kesempatan atas tujuan kepentingan diri sendiri...maksud aku maybe ada orang yang dah jual kertas soalan ni untuk murid² sendiri...
Sejak zaman aku sekolah rendah lagi dah ada kecoh tentang soalan bocor...tapi tindakan seperti ini tak de la menjadi viral dalam media semasa sehinggakan ada yang start maki hamun sesama sendiri...nampak tak kat situ kuasa veto media massa...
Bagi aku la... kadang² bila tengok zaman dulu ngan zaman sekarang  banyak betul perbezaan dari segi peel masyarakat yang  makin lama makin out of range... Tak kira la dari bapak budak hingga ke anak² kecil yang masih mentah dalam sesuatu perkara.
Malang sekali kalau orang yang macam kita percaya bulat² dengan berita yang orang siarkan itu tidak betul, jawab balik la berita2 yang kita fitnah.
Bocor atau tak bocor, itu terpulang pada pihak yang berkenaan sama ada nak bayar gantirugi masa dan tenaga anak2 kecil yang menduduki peperiksaan tersebut... Bagi aku la, kalau la nombor 4D tu bocor, aku rasa ada tak terjadinya viral² seperti dalam FB sekarang yang berkaitan dengan paper UPSR?
What you say?


No comments: