Nuff²

Tweet

Wednesday, July 15, 2015

Gambar Planet Pluto

Salam Ramadhan yang penuh barakah... Lama sungguh aku tak berblogging ni..kadang tengok blogger² lain sibuk hapdet entry, yang aku ni masih lagi tenggelam bagai roti yang kene rendam...
Lagi² bulan puasa ni... sebenarnya entry yang aku tulis ni dah nak dekat raya actually...lusa je dah raya, guane tu...Dalam pada masa yang sama jugak, kita yang beragama Islam dapat merasa nikmat puasa dan juga keindahan alam angkasa ciptaan Allah yang Esa...
Rata² dalam media sosial kita penuh dengan newsfeed gambar Planet Pluto! Bayang kan lah, masa aku sekolah dulu...aku sendiri memikirkan jauh mana planet pluto dengan bumi Allah ni...dan aku terbayangkan, planet pluto ni kaler biru sebab di selaputi ais... almaklumlah, suhu kat sana sekitar -233 celcius... Gile ke hape...aku tak sure makhluk Allah mana yang hidup dalam suhu sebegitu, wallahu'alam...
Actually, pada jam 7.49pm waktu Malaysia tadi pada tanggal 14 julai 2015, Kapal Angkasa New Horizons telah melintasi Pluto pada kelajua 13.7km sesaat....kira sejauh 12,512km dari permukaannya yang mengambil masa selama 9.5 tahun untuk sampai ke Pluto....Bayangkan! Masa tu la kita kat Malaysia ni semuanya sibuk berbuka puasa dan juga ada yang stuck kat traffic serta ramai yang dah start solat maghrib kat Masjid... cerita kat luar 'sana' plak, iaitu di pusat kawalan New Horizons, dorang as jurutera² dan juga petugas² telah  menyambut dengan happy sekali di atas kejayaan yang paling penting dalam misi angkasa ini. Dalam kekalutan cuba memahami apa yang sedang berlaku di pusat kawalan sana, tiba-tiba dunia dikejutkan dengan foto ‘terbaru’ Pluto, yang sungguh-sungguh mengkagumkan!
Imej yang sangat menakjubkan! Planet yang di anggap paling kerdil ditangkap dari New Horizons pada kira-kira pada 13 Julai, kira-kira 16 jam sebelum masa capture yang paling terdekat. Masa ni, Kapal angkasa tu adalah 766,000 kilometer dari permukaan! 

Aku rasa gambar macam ni penuh cantik pakai kumera atau lensa power jugak lah...mana tak nya...bila dia capture je gambar planet Pluto ni, loading dan sending amik masa selama 4.5jam untuk sampai ke Bumi....itu prosesnya...ko bayangkan macam mana ciptaan genius makhluk Allah kan...
Baru ku tauhu tahu, rupanya gambar yang aku letak ni di rakam 16 jam sebelum lintasan yang paling hampir sekali kat permukaan planet... MasyaAllah!
Mungkin aku bukan lah ahli falak yang pandai serba serbi tapi itu saje lah yang aku boleh ucapkan...cer bayangkan, sejak penemuan Pluto masa zaman era maktOk aku umur 5 tahun iaitu 1930, pehtuh sekarang dah tahun 2015 plak kan...baru ler kita dapat lihat detail kat permukaan Pluto tu...gile laaa...teknology ni... 
 Apa yang kita boleh jangkakan di sini ialah, gambar pertama ketika saat New Horizons melintasi Pluto petang tadi, bakal menunjukkan suasana jauh lebih jelas permukaan Pluto dan dapat memberi penjelasan mengenai rupabentuk buminya yang unik ini kan...
Seperkara lagi ialah, disebabkan peninjau ini amat jauh, ia terpaksa mengambil masa yang agak lama (16 bulan) untuk memancarkan kembali KESEMUA data yang diperolehi tadi. Maknanya, bermula esok hinggalah hujung tahun 2016 nanti, bersedialah untuk melihat berkepuk-kepuk gambar terbaru sebuah dunia kecil yang terletak 4.7 BILION KM daripada bumi ini! Gile lah! hahahaha...

Tu lah sedikit sebanyak yang aku boleh ceritakan...nak taip lebih² takut salah info plak kan...banyak lagi info yang ada kat luar sana... rajin² lah blog walking yerr...hehehe


3 comments:

meowwmania said...

assalammualaikum..sy dtg nak raya hehe

selamat hari raya, maaf zahir batin :)

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

yuyun said...

Salam.
kawan lama dtg tggal jejak.