Nuff²

Tweet

Wednesday, December 24, 2014

Korea Journey 2 : Cheonggyecheon Stream

Assalamualaikum semua...
Baru la ada feel sikit nak menulis setelah sekian lama diam membisu seribu bahasa...hahahaha...ayat punya lah nak gempak... hahahaha, Berbalik pada cerita asal tajuk kita kali ni ialah, Korea Journey hari kedua di Seoul...sebelum ni aku ada cerita kisah hari pertama kami berdua mendarat di negara 4 musim tu dalam N3 
 Hari kedua kami bermalam di SongWontel Guesthouse yang berhampiran dengan stesen Jongno-Sam-Ga, lebih kurang dalam pukul 8 pagi matahari dah terpacak macam nak pukul 11 pagi waktu Malaysia...pagi tu kami buat sarapan sebab tempat yang kami duduk ni ada di sediakan dapur, sesuai untuk kaki² travel yang suka masak or else boley jimat wang saku! hehehhe 😅
Tempat masak yang di sediakan tak de lah boley masak heavy² cook...sekadar periuk pan tu untuk goreng telur ada la...kecik jer haaa periuk pan nyer... yang lain mereka provide minyak jagung, telur ayam, air macam yakult tu...tapi versi korea la...then sebuku roti... Sesuai untuk para traveller bertandang di sini...
Harga untuk sebilik dalam 43,000 Won semalam bersamaan dengan RM158.00 tunai...hehehe~ So, aku pun rancang nak duduk di sini selama 5 malam. Sebab aku plan nak ke Busan untuk hari ke 6 selama mana aku berada di Seoul...konon nya nak amik angin Busan lah pulak kan...jadi aku ada jugak booking dengan satu motel untuk aku pulang ke Seoul semula, aku plan macam gitu lah... Yang penting aku dah dapat guesthouse yang harga pun ok actually. Kalau duduk dua orang aku rasa berbaloi sebab bahagi dua kepala la...toilet pun kat dalam bilik. So no problem untuk nak salin baju or mandi-manda.
Hari kedua aku banyak berjalan jugak sepanjang aku berada di kawasan Jongno-Gu, Seoul ni... perkara pertama aku nak carik adalah kawasan tourism port untuk tourist lah macam aku ni...berada di tempat orang bukan nya pandai sangat bab² tempat menarik...kalau ada pun nak kene surf dari smartphone...nasib baik la aku bawak ipad...mudah dan senang lagi kalau ada pocket wifi. Tapi kat sini aku tak beli pocket wifi, sebab dekat Seoul ni, korang dah boleh wifi dengan Wifi SEOUL. Maybe dia coverage area Seoul aje kot, sebab speed internet kat sini macam keretapi KTX weii...
Ko boleh layan youtube, ko boleh layan movie dengan wifi Seoul ni...gile ke tak? Negara maju apa lah sangat dengan kemudahan Wifi free untuk rakyat...
Kita ni? Dalam kL nak kene carik mamak baru boleh dapat pakai WIFI free...tak pun ko kene lepak kedai dobi baru dapat coverage wifi yang ala² KTM yang selalu delay jadual tu...wakakaka!

Suasana di pagi Seoul Town


Ada lah kelibat anak muda sedang bermain baling² duit syiling



Kononnya dorang ada wish while dorang baling syiling tu ler... macam 'Wishing well'



Ini lah sungai Cheonggyecheon Stream yang berada ditengah² bandaraya Seoul... Ibarat macam kita kat KL ni laa...iaitu sungai Klang... Berbeza bukan?



Dalam pada masa jugak ada orang tengah berpolitik ditengah² kota, maybe ada ler dorang berpiket nak rebut kerajaan or nak jatuhkan kerajaan?



Sempat jugak aku candid auntie² ni tengah berpiket... sempat senyum lagi tu...hahahaha!


Haaa...ni ler punca dorang berkumpul, disebabkan sepatah haram aku tak paham, jadi aku pun beredar dari situ...


Kedengaran ada bunyi musikal diseberang jalan sana, singgah sebentar amik mood lagu² korea (padahal satu sen pun aku tak paham) ^^'


Perjalanan aku sampai jugak akhirnya, kami menuju ke Tourism Korea Organization kat sebelah sungai Cheonggyecheon Stream...tu pun aku punya la search wifi free sekitar Seoul ni...


Lepas je aku bertanyakan jalan² best kat sekitar Seoul ni, ada pulak signboard tulis Free International Call...pantang lepa, aku capai ganggang talipon, terus aku call umah family aku...kelakar sebab jakun nak call free kan...al maklumlah, masa ni pun video call pakai wechat jer...heehee..



Lepas settle carik info kat pejabat tourism, aku pun rasa macam perlu jugak nak cari location mana² yang best memandangkan hari pun nak hujan actually...petang tu cuaca sejuk dan dingin...orang kata macam langit nak runtuh lah citer nyer...
Sejuk sangat angin dok melintas sekitar tubuh badan aku, terpaksa lah aku berkelubung masuk ke subway, hujan pun dah renyai²...si dia dah ada payung... aku ni sarung jacket je laa...



Sampai kat subway terdekat tu, internet tak dapat line bawah tanah...terpaksa aku gune manually peta untuk menuju ke destinasi seterusnya...iaitu mengopi...orang kata, hujan² ni elok pekena secangkir kopi panas buat penyedap badan... masa ni gigih la aku meneliti peta yang ko tak akan boleh zoom in ngan zoom out macam google map! -_-



Keluar dari alam bawah tanah tu, hujan pun dah stop lah...nasib baik sekejap aje kan...sebab subway bawah tanah berbahang lah jugak... cuaca masa ni suhu dalam 15celcius dan berangin sepoi² bahasa...
Sesampai kami kat area Namdaemun Market , kami terhidu aroma coffee time sejuk² ni...ape lagi, aku pun masuk laa sebab "it's cold outside"...cewahh...speking london bridge lakkk...wakakaka...
Masuk² jer, aku order macam biasa la...tengok mana paling murah  paling best dan jugak sedap...semua tu kena tanya kat kaunter la, sebab nak tahu jugak rasa kopi sebenar korea ni...



Kita pekena satu shot espresso memey mata ko terbeliak la sampai esok pagi...wakakakak... Orang tu pulak teringin nak pekena patbingsu... kita layankan aje...tengok berapa jauh kita boleh pegi dengan original patbingsu dari south korea...heheheh



Yang flavour aku amik ni is chocolate patbingsu, nampak menarik masa chef dia hantar...punya lah kitorang tergelak sebab dia tak pandai berbahasa english, tapi yang bestnya...dia punya layanan super tiptop! ^^
Rasa dia enak macam letak dalam mulut terus cair sebab ianya ialah ice shave... harga sekitar 8,000 won tak salah aku time aku gi sana...kalau tak pasti amende ice shave tu silalah gugel, sebab nak bandingkan ia dengan ais kacang memang tak sama langsung...
Ice kacang kat belakang umah tok kita tu, kasar dan tak sama macam ice shave yang lembut...sekali ko pandang nampak macam kelapa yang diparut...tu yang aku cakap dia sangat² lah lembut dan cair dalam mulut... 


Ni dia tukang buat bingsu@patbingsu yang sedap sampai licin kami telan...walaupun cuaca sejuk, aku bedal je la...yang best nya, balik ke guesthouse tak de lah rasa² sakit tekak or demam selsema pun.. sangat ajaib! 


Kalau dari tingkap cafe ni memey boleh nampak Namsan Tower nun jauh disana...hang tunggu naa...kami akan sampai jugak kat atas bukit Namsan Tower tu! Tungggggguuuu~ ^_^
Next chapter, Korea Journey 3: Namsan Tower








No comments: