Nuff²

Tweet

Thursday, July 29, 2010

Selangkah kaki ku melangkah ke hadapan....

Hi hello...
Just to share sedikit perkembangan tentang IPCC 2010 yang telah berlansung dekat Cyberlodge spa...Cyberjaya....
Bercakap tentang IPCC2010 ni...ramai peserta² yang boleh di kategorikan 'kawan²' yang aku kenali...tak kisah la satu opis..budak² freelancer pon ada gak...dari kengkawan dunia kOmik sampai la kengkawan dari dunia animasi....tak sangka, satu pertemuan itu dapat membuka minda aku yang dah lama beku....mmg tak sangka...dunia ni sungguh kecil..pusing² kawan sendiri plak..ahahah...
Kumpulan kami adalah peserta yang ke-3 dari 13 peserta kumpulan lain...memula aku memang rasa nervous gak...maklum ler..depan judges² yang hebat² belaka...tak kurang plak pengalaman diorang lebih 10 tahun dalam mengkritik hasil kerja orang...
bercakap tentang peserta²...aku memang kenal sangat orang yang membuat presentation..tak kira la dari team mana..tapi aku tak sangka dorang punya artwork banyak based on kisah pahlawan zaman melayu dulu..konon macam citer hang tuah la..bagi aku..dorang tu memang berpengalaman..cuma maybe,kisah² hang tuah ni dah lapuk di telan zaman...nampak la saingan dorang sengit sbb semua group buat citer on superhero zaman dulu...budak² zaman sekarang pon majoriti suke tonton katun yang berunsurkan lawak jenaka tak kisah la lawak bodoh ke..contoh macam catdogs,spongebob,mr bean...ben 10...bukan kanak² aje...semua tu dah di monopoli oleh orang dewasa jugak...
tak sangka plak aku berjumpe dengan bekas² director aku...bekas² producer aku...boleh tahan gak aku ni...dah jalan jauh juga...boleh capai tahap dorang...cuma aku bukan la sehebat dorang yang terer bab² animation ni...
Once time kitorang present...aku dan kawan aku sorang ni pon mulalah konfiden bile tengok semua saingan Animation dorang more to superhero..berbanding kitorang ni...topic yang sungguh baik sekali..tak sangka ada dapat feedback yang baik dari kalangan judges dan penonton...aku tak sangka lak..soklan² yang dorang aju kan ni based on budget dan concept art....tak la seteruk team lain..bile judges komen pasal character yang ramai dorang copy dari animasi lain..contoh macam citer anime jepun...semua watak² yang sangat familiar...tu pasal la kami rasa sangat konfiden untuk menang...walaupon topic kitorang ni... sangat sensitif....biasa la...isu sex education ni...jarang sangat orang nak boleh terima...
Time kami break tadi...aku berjalan² sambil menikmati permandangan sekitar luar ballroom...dan tak sangka plak ada ramai yang ucap 'congrats' kat aku...maklum la..dorang puji sebab berani buat tajuk macam tu...sbb tak sangka plak ada banyak positive feedback dari dorang...cuma satu uncle ni ckp la.."saya sokong dengan topic yang u guys cuba sampaikan..mmg isu sensitif...sampaikan my son also always asked me about sex education...tp kita malaysia tak banyak sumber yang boleh bantu untuk menerangkan pada anak² yang masih belum matang..."
That's y la kami satu Team cuba nak buka minda pada semua orang...pentingnya sex education pada anak² kita sebelum dorang matang...bile dah matang..time tu nak terangkan..sure dorang malu nak dengar...so dari awal la kita kene terangkan kat dorang...perkara² dan batas² yang kita patut pelajari...kadang² kita tak tahu..sentuhan ayah kita..abang kita...adik kita...satu sentuhan yang bernafsu atau sentuhan yang tak mengundang apa² pada kita...
So aku harap Team kami Tales Studios...dapat feedback yang positive dari Judges..aku harap dengan topic ni dapat membuka minda judges...dan semua orang kat luar sana..bahawa SEX EDUCATION adalah penting untuk anak² kita...

No comments: