Nuff²

Tweet

Thursday, December 15, 2011

Sup Ayam D.I.Y

Waduhhh!!sudah seminggu tidak meng-apdet kan cerita kacang dan anak² dia...hahahaha...So sorryy..aku terlalu la sibuk sampaikan hidup aku tak terurus...demam, batuk..selsema...mungkin musim la kot..@_@'
Bila suhu badan semakin panas, tekak pon mulai la gatal...sangkut paut plak ngan selsema kan..macam² aku hadapi pada musim hujan kali ni..Biasa la, ramai gak la bebudak kat opis aku ni demam, sakit tekak..selsema...boleh kira la ramai yang bersin tak henti² kat opis ni..^^'
Pikir punya pikir, ape la makanan yang paling mujarab untuk aku yang selsema dan batuk ni..badan plak panas tak menentu..kejap ok..kejap tak ok..tak pasal la plak kan...>,<"
Tekak nak makan kat luar pon tak berapa nak selera, apa kan daya...mungkin jalan terakhir ialah memasak masakan sendiri...tapi makanan jenis macam mana?:O
Bubur nasi?ahh..mual plak tekak aku terbayangkan bubur nasi yang lembik² tu..ahah!Ape kata kalau pekena sup panas time² demam ni pon ok gak kan? Tapi aku mane la tahu nak wat sup ni...@_@'
Terpaksa la cuba mencuba..tak salah kan?sedap tak sedap belakang kira yang penting kesungguhan nak memasakn sup ni..paling senang aku try wat sup ayam lah..^^'
Sup ayam kentang antara faveret aku..If my mom masak, memang sure abis satu periuk!Bila ingat balik, ape la bahan² yang mak aku buat sebelum ni?jOm kita kasi terjah..^^'

Bahan² mentah perlu la di sediakan seperti bawang putih dan bawang merah..di cincang halus..^^

Beberapa ketul ayam yang di cincang kecik²..^^

Ubi kentang potong ikut suka hati...^^'

Hirisan halia serta rempah² yang boleh di gune pakai..(bedal je!)^^'

Sedikit garam dan gula..(without ajinomoto)^^

Lada hitam yang perlu di tumbuk halus..^^'

Sedikit Cili api untuk menambah sikit kepedasan..(lagi sakit la tekak aku..ADoii~)

Rebuskan bawang² yang dah dipotong tadi...Aku tak tumis tau..sebab tak mo gune minyak..^^'

Camporkan bahan² tadi...kasi reneh(mengelegak)^^

Bile dah reneh, ada bau..boleh la taburkan ubi kentang untuk di rebus bersama bahan² tadi..^^

Haaa...nampak tak..kasi itu ubi kentang sampai empuk dan masak..^^'

Agak² dah empuk, baru la boleh masukkan ayam² yang dah disiap potong tu..^^'

Kasi tutup itu periuk...tunggu sampai masak...agak² je lah kan...;p

Haa...kan aku dah cakap..malas nak pakai minyak..sebab dalam ayam sendiri dah ada minyak..^^

Lepas tu, korang leh la campurkan gula dan garam secukup rasa...kendian boleh la hidang bersama² dengan nasik putih panas²...Nak sedap lagi wat telur dadar, sure meletOp! Selamat mencOba yer kengkawan!^^

4 comments:

YuFFa said...

get well soon & later..hikhikhikhikk:))

Cik SHiNJU said...

Nampak sedap...mintak skettttt.... ;p

Aku salu rebus ayam dulu pastu campur rempah sup bunjut,lada itam tumbuk n cili padi,last skali bwg goreng...

grOundnUt said...

@YuFFa : Thanks babe...:D

grOundnUt said...

@Cik SHiNJU : haa..macam tu pon bleh gak...biasa kat kendai mesti ada bawang goreng kan..hehehe..^^