Nuff²

Tweet

Thursday, September 20, 2012

2D Flash Animation Header

Barangkali, korang pasti ternampak perubahan pada blog kacang yang dah bersawang mengalahkan setebal 10 inci...terpaksa la aku perah otak untuk menyusun kembali atau merombak kembali blog aku yang agak kritikal sebenarnya...O,o
Memandangkan BE seringkali wujud dan banyak plak keyword search yang dorang hitted, jadi terpaksalah sekali lagi aku meluangkan masa untuk merenovate blog kAcAng yang jarang berpenghuni ni...O,o
Cadangan aku sebenarnya nak tutup sekejap..means nak hold kejap memandangkan banyak sangat aktiviti yang aku buat sepanjang aku tak meng-update N3 ni...busy dengan freelance dan office work lagi membuatkan aku tak berkesempatan nak mengisi masa lapang aku untuk meng-update entry seperti dulu²...^^
Perah otak kejap, pikir apa yang perlu ada bagi nampak menarik (bagi aku la)..idea pon datang dan aku terpikir nak wat header yang di animate oleh aku sendiri!^^
Dah berapa tahun wat animasi, baru sekarang nak berjinak² wat header sendiri dan animate sendiri? Cuma kali ni entah camne leh terpikir nak wat header yang bergerak² macam selalu aku tengok kat orang lain nyer page..tapi aku rasa mungkin dorang ada application yang boleh buat ia bergerak...atau dorang juga menggunakan 2D Flash software?O,o
Cakap pasal Flash ni, memang majoriti aku buat 2D animasi menggunakan software Flash...dari 1st dulu kuar Macromedia Flash sampai la ADOBE amik alih software Flash ni...sekarang pon kat opis dah pakai CS6...aku tak sure plak bile nak kuar CS7 atau ianya dah kuar kot?(tak update pasa software ni)O,o
Kerja kalut nyer pasal, aku pon buat ala² simple dimple aje...takut karang wat ada Background yang rambu ramba akan membuatkan animation tu berat dan lambat bergerak..jadi aku pon wat plain backgroun dengan sikit awan dania yang ada kat dalam header tu bersama dengan helang-helang yang beterbangan...^^
Kalau keje² fade in fade out untuk tulisan ni...aku just alpha-kan aje...dari 0% hinggalah ke 100% full animation tulisan yang kuar tu...alaa..kasi simple² macam ni pon aku rasa dah ok dah...tak payah nak rambu-ramba sangat...nanti orang lain yang pC tak power or conection lembab, agak azab gak la nak tunggu header ni bergerak²..O,o
Bila dah siap rough, aku wat pelan² burung helang tu frame by frame..kene rujuk kitab Timing Animation dari Harold Whitaker dan John Halas..(bukan alas tivi yer kengkawan!)O,o
Then aku setup kat publish setting tu jadikkan ia format swf. movie file dan juga gif. file..penting untuk aku publish gif. file sebab kat dalam blogger ni, dorang boleh read object bergerak² dengan hanya gif. format sahaja...yang lain aku rasa tak boleh kot..even lain² format seperti swf. mp4 or other else...tak tahu la kalau korang boleh upload pakai lain format selain gif. file tu kira ajaib la..kasi tunjuk ajar sikit la brader!^^


Ini time line untuk header sebesar 159KB



 Tadaaa!! Bila dah publishkan gif. file, ia akan bergerak macam ni lah! Simple and easy way to make some of DIY 2D animation Header~hehehehehe


2 comments:

Mario said...

bolela buatkan untuk aku ek...

ery D cat said...

wah...tomei juge..thanx sudi share ilmu ni..:)