Nuff²

Tweet

Thursday, January 12, 2012

Kebersihan pada anak² bulus

Kucing² a.k.a anak² bulus harus lah di jaga dari segi semua aspek termasuk la kebersihan...bila keadaan sangat kotor, maka anak² bulus sendiri pon senang untuk dapat penyakit. Jadi faktor kebersihan kena la jaga..tak kira la dia kucing ke, anjing ke..sugar glider ke..hamster ke..semua nya kene bersih..lain la kalau nak bela lipas dan tikus, aku rasa sesuai juga korang tak amik berat dari aspek kebersihan..;p
Paling tidak pon, mandikan lah dorang ni dalam 3-4 minggu sekali...kalau nak ikutkan, aku pernah mandikan dorang ni sekali seminggu...tak pasal² kene hentam ngan doc vet..doc vet cakap ingat dia ni manusia ke??adeess..tobat aku tak wat dah..@_@'
Jadi, nak ikut kan..if keadaan mengizinkan, eloklah kita mandikan mereka² ini dengan air yang bersih dalam keadaan suam gitu..tak di galakkan untuk memandikan dengan air paip yang direct dari paip sebab ia akan membuat kucing² kita terkejut sebab suhu air yang sejuk tu ^^'
Bila pakai air sejuk, mula la dapat penyakit seperti selsema, asma dan macam² lagi...ingat, air memang boleh membuatkan bakteria mulai membiak di badan kucing, jadi memang betul la tak semua kucing suka di mandikan...sebab dorang sendiri dah tahu akibatnya..oleh itu, lepas di mandikan haruslah di keringkan dengan cepat sebelum dorang sendiri berasa tak selesa dengan badan dorang yang berlumuran dengan air...Aku syOrkan korang leh la pakai hair dryer..^^
Bila dah abis selesai, boleh la biarkan dorang sendiri menjilat sisa² air mandian tadi...elok lah dorang bersihkan sendiri kan?^^'

Cindy selepas kene mandi

Sappy pon sama...rajin betoi menjilat badan dia

Kitty jangan cakap la..antara yang paling senang untuk di mandikan

Cindy suka main dengan air..^^

Marble pon senang je nak mandikan dia...

"Eh...si Inky mana?dia tak mo mandi ke?" sergah Sappy...^^

Inky jangan cakap la...dia ni memang susah nak di mandikan..tu pasal la dia makin hari makin hitam...^^

6 comments:

dakota said...

Inky makin hitam sbb tak mandi ker?? maknenyer org yg itam sume tak mandi la ... nottynyer kacang ni tau... hehehehe mb kacang pon itam mcm inky kan .. ahhahaa

Papa Mifz said...

hitam sebab daki la tu yer...hehe

grOundnUt said...

@dakota : Hahahah..tak de la itam macam Inky tu..Inky tu memang dah macam arang dah..^^'

grOundnUt said...

@Papa Mifz : Hahahaha...^^

meowwmania said...

lepas mandi kompem dorang membuta je kan :D

grOundnUt said...

@meowwmania : Kompermm...memang dorang akan bongkang...^^'