Nuff²

Tweet

Monday, October 4, 2010

Kebersihan Kucing Anda

Malang sekali selepas anak² Kitty dan Marble tak de, dorang di serang penyakit Kutu Kucing...Entah macam mana la nak di jadikan cerita, kemungkinan besar jangkitan ini terjadi daripada badan Kitty or Marble yang asalnyer stray cat...tambahan pula Kitty hilang seminggu yang lalu mungkin berjangkit oleh stray cat yang lain...
Nak di jadikan cerita, aku terpaksa lah bergegas ke Klinik Veterinar berdekatan untuk menghapuskan Kutu² yang cepat merebak di bulu dorang...
Ape yang doc suggestkan ialah memberi ubat titis dekat tengkok kucing...ape yang aku dapat tahu info² dari peminat kucing..dorang lebih suggest aku pakai ubat spray...sbb spray lebih better dari ubat titis sebab ubat titis ni panas...panas maksud aku ialah tak sesuai untuk kucing yang bawah umur...macam anak² Kitty dan Marble ler..
Tapi atas nasihat doc, dorang suggest ubat titis adalah terbaekk...maklum laa...aku mana ada pengalaman kutu² kucing ni...tambahan plak, dulu bela kucing pon maktok aku buang kutu kucing dia spray ridsect aje...(lagi kejam wehh)
Sebab ubat titis ni, sekali gune, titisan itu akan menyerap kulit...so, kutu² yang isap darah akan immidietly mati dan luruh dari bulu kucing berkenaan...macam kita sapu minyak kat kulit rambut lah...untuk kesegaran kulit kepala...so bagi dorang,
Aku terpaksalah mandikan kedua² ekor kucing tu...untuk kebersihan dorang...dah bersih baru la boleh nak titis ubat kutu tu kat tengkok dia....

Selepas diorang mandi

Masing² sibuk nak keringkan badan...

Letih tu nak kene jilat satu badan!!

2 ekor anak² terpaksa di asingkan takut terjilat ubat titis di badan Marble

So, aku harap ubat titis itu berkesan lah kat badan dorang...geli gak tengok kucing yang kita sayang...kita cium tu...ada kutu...aisehh...tak sanggup aku tengok kelibat kutu berjalan²...
So kalau korang ada cadangan dan pandangan...boleh la bagi sedikit tips dan Info untuk mengelakkan kucing korang di jangkiti kutu dengan mengomen entry aku ini...^^'

5 comments:

Mario said...

hohoho...bagus betul ko ni...kat melaka agak susah nak cari veterinar ni...

grOundnUt said...

Ye ke??woaa...klinik swasta ada takk??macam veterinar...tak semestinya yang swasta..kerajaan pon ada juga...murah sikit dari swasta tu...^^'

min^izat said...

wei...pew kate ang kasi kt ak sekor ank ketty nie...hehehe

grOundnUt said...

Sungguh nak ke??yang ada sekor lagi warna hitam gak...masih available...

Anonymous said...

berapa harga ni?