Nuff²

Tweet

Sunday, June 5, 2011

Bulgogi Dinner

Hmm...nama pun macam pelik...tapi memang pelik pun sebab bukan makanan di kalangan bangsa kita...^^
Haaa...kepada sesiapa yang familiar makan makanan Korea ni memang tahu la ape maksud Bulgogi ni...korang yang tak familiar, aku pon lagi la tak pernah nak rasa masakan ala² Korea ni...^^'
Nak ikutkan, aku mendapat invitation dari salah seorang dari tuan umah a.k.a chef yang memasak masakan korea ni...Huii...terharu sambil tergaru aku di buat nya...mana tak nya...masakan yang di masak, oleh tuan umah sendiri!^^'
Dorang masak buat makan² malam ni adalah sebab,salah sorang Korean ni nak balik ke negara dorang balik iaitu our producer!So, malam tu lah kitorang pergi dinner kat rumah nye...dia plak masak Bulgogi dengan Tteokbokki memang terbaeeekk lah! Tak de unsur² tak halal yer sebab pemakanan korea majoriti dari sayur²-an dan salad. Tu pasal la buat aku terliur setiap kali meneliti gambar² yang aku amik ni...^^
Bulgogi ialah sejenis daging yang di peram dengan BBQ kicap dan sos tiram dan di goreng bersama... alaahh...korang baca sendiri la kat sini ler...aku nak terangkan tak paham lak..yang penting daging yang di gunakan ialah daging lembu. Ia juga boleh di gantikan dengan daging ayam serta babi...tapi aku tak makan babi la plak kan...dorang pon dah jemput orang 'Muslam'...tu perkataan orang muslim di kalangan orang korea...^^'
Selain Bulgogi, kami di sajikan dengan salah satu hidangan yang agak spicy dan menyelerakan pada malam itu iaitu Tteokbokki...Hmm...bau aje dah buat aku naik nafsu makan aku...itu belum lagi melahap makanan tu!
Style dorang makan ni tak macam kita..dorang tak de la nak makan nasik berlaukkan Bulgogi atau Tteokbokki ni...tapi pasti ada cara nak makan nye...nasik plak dorang letak ke tepi...tak de la macam kita..bertambah² nasik...cara hidangan dorang ni..dorang still lebihkan lauk pauk serta sayuran berbanding nasi...ibarat 'snack' la sayuran tu...sebab biasa nya..kalau acara makan macam ni mesti la terselit minam² beer...beer tu dah ibarat air cola/soda seharian dorang...tak heran la kalau dorang minum bertin-tin pun tak mabuk...sebab, beer di hidangkan bersama sayur²-an...jadi potong la sikit kandungan alkohol dalam badan tu...^^
Tak de la plak macam orang² kita ni...kalau mabuk..huh!memang memalukan lah...aku tak nak cakap pasal mabuk kat sini...yang penting, masakan orang korea ni memang sedap!aku leh bagi 5/5 star lah!^^v

Antara makanan yang di hidangkan

Haaa....Ini lah dia Bulgogi!

Yang ni plak dorang panggil Tteokbokki

Antara salad² yang di gunakan...

Sayur Kimchi

Masing² sibuk menyediakan hidangan

Apa yang dorang bincang aku pon tak paham

Selain timun dan tomato, salad² berdaun hijau turut memeriahkan lagi hidangan malam tu

Ni gaya orang perempuan makan

Bebudak ni pon apa kurang nye...

Ni lah Chef in da' house..Mr.Jhung

Cara memakan Bulgogi dengan berbalutkan salad serta nasik dan sikit sos pedas

Layan gak...memang orang cakap terbaeekk lah..^^

Burrrppp!Alhamdulillah...nikmat tak terkata...thanks to Mr.Chef in the House!^^v

Hah!Beer Time!

Yang ni plak dorang panggil Sung Nyung..Sejenis air yang di rebus dengan nasi...ala² Barli gitu..(tapi bagi aku macam minum air rendam nasik je..) ^^

High time...masa ni memang dorang dah start muke merah²...^^


10 comments:

meetpumpkin said...

sedapnyer ... makanan yang sihat..

ghost said...

wah..ada carlsberg lagi.bir memang kena sangat kalau makan dengan makanan laut/sushi/atau bulgogi(ini pun aku 1st time penah dengar)..memang borak pon lebat..hihi

Uji Hussein said...

Ala... biasa makan seafood dgn lime juice je.sedap jugak!kalau tak pun Sparkling Juice ok gak.

p.s:kacang silap shout ye?Ok!Ok!Biasa le tu.Pernah terbuat jugak!Siap paste kod html lagi.=D

bardbahtiar said...

mcm sdap je...hagak bila nk ajak mkn ni...slruuppp..

Geng Borak said...

hahaaaa.. air rendam nasik... keh keh keh..camana laa rasanya
Semak Bil Elektrik Baru Anda!!

grOundnUt said...

@meetpumpkin : elok untuk kesihatan!^^

grOundnUt said...

@ghost writer : kalau dah kene Beer memang dorang boral lebat la malam tu..ehehehe..^^'

grOundnUt said...

@Scarlett O'Hara : ehehehe...pernah minum sparkling juice tu...mmg lazat gak...^^'

Psstt...tu la pasal..ter salah shout lak...;p

grOundnUt said...

@bard bahtiar : ada restoran Korea yang Halal kat sekitar Kl...try search google..^^

grOundnUt said...

@KiD : nak cakap macam rasa air barli tak jugak..tp tu laa..air yang tak de perasa laa..rasa nasik je..^^'