Nuff²

Tweet

Sunday, March 27, 2011

Chernobyl Nuclear Power Plant

Pernah dengar tentang letupan loji nuklear di Chernobyl, Ukraine?sape² yang familiar dengan kes ni??
Kejadian ni berlaku pada tahun 1986...semua facility kat negara tu agak modern juga la..tapi tak secanggih zaman sekarang...Kisah ni agak famous di kalangan negara² soviet..sebabnye pasal kelalaian sistem yang di cipta oleh manusia sendiri...
Nak ikut kan, kejadian ni berlaku masa tengah malam..antara jam 1 pagi waktu di sana..
Pada tarikh 26 April 1986, jam 01:23 reaktor (UTC +3) empat mengalami peningkatan daya bencana, menyebabkan letupan di dalamnya. Benda ni dah tersebar dalam jumlah besar bahan bakar dan bahan inti radioaktif ke atmosfera/ udara serta mencetuskan moderator grafit mudah terbakar. Grafit terbakar moderator meningkatkan pembebasan zarah radioaktif, yang dibawa oleh asap, sebagai reaktor tersebut belum terdapat oleh jenis kapal penahanan penapis. Kemalangan itu terjadi sepanjang percubaan yang dijadualkan untuk menguji teres kecemasan pendinginan ciri-ciri keselamatan yang berpotensi, yang terjadi selama prosedur shutdown secara normal. Tapi entah macam mana la boleh ada kesilapan teknikal menyebabkan salah satu loji nuklear tu meletup.
Yang bestnya, bila dah berlaku letupan...keadaan tak de plak kelam kabut seperti di Japan bebaru ni apabila salah satu loji nuklear di bandar Fukushima meletus...mungkin zaman tu agak kurang pendedahan terhadap radiasi nuklear, so langkah² keselamatan agak kurang la pada zaman tu. So akibatnya, ramai rakyat negara itu mengalami penyakit kanser dan kecacatan fizikal akibat kesan radiasi nuklear yang tersebar meluas negara tu...Tu pasal la kes letupan di loji Nuklear Fukushima di Japan bebaru ni, dorang cepat² bertindak meninggal kan bandar yang sudah tercemar dengan bahan radioaktif...macam² langkah berjaga² dan ada kali dorang kuarantin kan orang² yang dah terkena dengan bahan tercemar ni.
Kalau rasa nak tahu lebih lanjut pasal kejadian ni, leh masuk dalam link ni.
Lagi pun kalau aku terangkan agak banyak dan rasanya berjela² juga la..tak pun tengok dokumentary pasal Chernobyl ni dalam Youtube.

Reaktor nuklear selepas bencana. Reaktor 4 (tengah). Turbin bangunan (kiri bawah). Reaktor 3 (kanan tengah).

Lokasi Loji Kuasa Nuklear di Utara Ukraine

Permandangan dari sudut bangunan yang terbengkalai

Bangunan yang di tinggalkan di Pripyat

Contoh model Loji Nuklear

Akibat bencana di Chernobyl, kerosakan yang luas ke ruangan reaktor utama.

Salah satu video untuk tatapan umum setelah letupan meletus ke ruang udara, akibatnya..Bandar Chernobyl menjadi seperti bandar yang di tinggalkan akibat kesan radiasi nuklear pada tahun 1986.


So, satu dunia pun risau juga if situasi di negara Japan berlaku seperti kejadian di Chernobyl pada tahun 1986 ni...nasib baik la udara² yang tercemar dengan radioaktif tu tidak menuju ke arah negara kita...cuma langkah berjaga² perlu di ambil...aku pun turut simpati dengan kejadian sebegini...harap² tak de la awan or udara yang tercemar tu menuju ke sini kan...kesan dia agak mendalam..sampaikan sekarang bandar Chernobyl masih lagi di bawah kuarantin 'radioaktif'...huhuhuhuh...@_@'

10 comments:

Dakota said...

sangat menakutkan harap kita dijauhi dari bencana mcm ni ..

KiD said...

inilah bahayanya radioaktif.. huhuhuhu
Bahaya Beli TV LCD Murah!

Mia Liana said...

kesiannya... kesan yang amat mendalam ni...

Cik SHiNJU said...

Kesian rakyat Jepun..

grOundnUt said...

@Dakota : moga² Malaysia terlindung dari segala bencana seperti Tsunami..@_@'

grOundnUt said...

@KiD : ya...ada kebaikan dan keburukan juga...^^

grOundnUt said...

@Mia Liana : ya..tu pasal kes kat Fukushima tu dorang agak berjaga²..@_@'

grOundnUt said...

@Cik SHiNJU : pray for japan~

melz said...

kita pun akan terkena kesan radioaktif,ini kerana negara kita terlalu bermurah hati dan peralatan pengesan radioaktif tak secanggih negara lain,hanya buatan taiwan yg murah..so kwn2 berhati2 brg drpd jepun..niat nak tolong,tp diri sendiri jadi mangsa..

grOundnUt said...

@melz : betul tu...so kalau boleh buat masa ni elakkan la dari barangan yang datang dari jepun..bukan nak boikot, tapi nak ngelakkan dari terkena kesan radiasi..^^'