Nuff²

Tweet

Tuesday, August 30, 2011

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-54

Well..pejam celik pejam celik kita dah abis sambut Ramadhan al-Mubarak..tup² sampai plak masa untuk kita menyambut hari kemerdekaan yang ke-54!Pergghh..rasa macam baru je bersahur pada hari pertama..dah tu plak dalam bulan yang sama kita menyambut Hari Raya Aidilifitri dan Hari Kemerdekaan kita yang ke 54..nak cakap apa pon tak tahu...aku pulang ke kampung halaman seawal yang mungkin..rindu plak nak jenguk orang tua aku yang masih kuat dan sihat..Alhamdulillah, banyak cerita dan kisah² dari Mak tOk aku suatu ketika dahulu sewaktu dia menyambut hari raya dan hari kemerdekaan...^^'
Kadang², citer² dari orang tua kita la yang dapat memberi pengalaman dan pengajaran serta kadang² terpikir balik..best ke hidup sebelum merdeka ni??^^'
Bak kata mak tOk aku la...hidup sebelum merdeka agak sukar serta kurang best bila negara kita di jajah oleh orang luar yang boleh di katakan segala²-nya bukan lah mewah seperti sekarang. Itu maktOk aku cakap la, sebab kalau nak di bandingkan kehidupan zaman sebelum merdeka dan zaman selepas merdeka, maktOk cakap dia lebih suka hidup pada masa kini..wow!Kira best la dia, sepanjang hidup dia...dia dah menempuh era² tahun 20-an hinggalah ke era millenium..Aku tanye dia sekali, tahun bila dia paling suka?dia cakap dia suka masa umur dia lingkungan 20-30 an..so maknanya, dia di zaman² kemerdekaan la gak kan...sebab masa tu la dia cakap, macam² boleh buat..bebas melakukan aktiviti² yang sihat..macam sebelum merdeka, dia cakap pukul 7-8 malam je, semua orang dah tido..tak de aktiviti pada malam hari...^^
Berbeza plak kita pada zaman sekarang ni...kalau boleh tak payah la tidur satu hari...24 jam mesti ada aktiviti yang perlu kita selesaikan!^^
Oleh itu, bersyukur lah kita dengan negara kita yang aman makmur dan merdeka...Aku cuma terpikir tu je la..macam mana la if aku berada pada zaman maktok sebelum merdeka?sesuaii ke?Korang rasa korang boleh go on ke?O.o
Di kesempatan ini aku nak ngucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yer kengkawan...Ayuh!Merdeka!Merdeka!!Merdeka!!!\^0^/

No comments: