Nuff²

Tweet

Wednesday, March 16, 2011

Kesan Tsunami terhadap Anjing dan Haiwan lain

Semalam aku masih lagi bercerita tentang kisah kesan Tsunami terhadap haiwan selain manusia...kali ni aku baru je dapat satu video dari link ini menunjukkan kesetiaan seekor anjing terhadap seekor anjing lain yang cedera parah akibat Tsunami tempoh hari...
Bila kita tengok balik entry² sebelum ni, aku pernah ketengahkan kisah anjing² yang setia dalam kehidupan seharian kita...tak kira la yang suka anjing dan yang tidak menyukai anjing...tapi hakikatnya, Anjing ialah seekor binatang yang setia.No wonder lah Arwah tok wan aku pernah membela binatang cerdik dan setia ini untuk jaga tanah kebun nya.
Bukan aku nak bangga sangat tentang Anjing ini..cuma sebelum ini aku pernah postkan entry tentang kesetiaan anjing kepada tuannya yang dah mati, and it's true!^^

Berbalik pada topic kita hari ni ialah tentang 2 ekor anjing yang terselamat dari di bawa arus Tsunami...2 orang wartawan ini sedang berada di kawasan Arahama iaitu kawasan yang terjejas teruk akibat Tsunami.
Tak sangka plak dalam rakaman dorang terdapat seekor anjing yang agak kotor dan mungkin juga di miliki seseorang atas nama pada collar di lehernya itu.Tapi, di sebalik anjing ini, ada pula seekor lagi anjing yang terlentang cedera akibat Tsunami. Punya la ia setia menjaga seekor lagi anjing yang cedera parah itu, nasib baik la ada 2 orang wartawan merakamkan segala²-nya.


Ni ada translation dari bahasa jepun ke bahasa english di antara 2 orang wartawan yang bertugas ke kawasan Arahama.(translation courtesy of Toshiyuki Kitamura):

We are in Arahama area. Looks like there is a dog. There is a dog. He looks tired and dirty. He must have been caught in the tsunami. He looks very dirty.

He has a collar. He must be someone's pet. He has a silver collar. He is shaking. He seems very afraid.

Oh, there is another dog. I wonder if he is dead.

Where?

Right there. There is another dog right next to the one sitting down. He is not moving. I wonder. I wonder if he is alright.

The dog is protecting him.

Yes. He is protecting the dog. That is why he did not want us to approach them. He was trying to keep us at bay.

I can't watch this. This is a very difficult to watch.

Oh. Look. He is moving. He is alive. I am so happy to see that he is alive.

Yes! Yes! He is alive.

He looks to be weakened. We need to them to be rescued soon. We really want them rescued soon.

Oh good. He's getting up.

It is amazing how they survived the tremendous earthquake and tsunami. It's just amazing that they survived through this all.

So, aku harap ada la orang yang sempat datang menyelamatkan 2 ekor anjing yang kesejukan, kelaparan serta ketakutan tu..Insyaallah...dorang pasti selamat..cuma curious entah siapa la tuan punya anjing ni..adakah dia juga terkorban dalam kejadian Tsunami di Jepun?Pikir² kan lah yer....=(

5 comments:

meowwmania said...

ya Allah sedihnya...kalau boleh rasa mcm nak terbang ke sana je utk bantu anjing tu :(

harap-harap mereka dpt diselamatkan, insya'Allah mudah-mudahan

Dakota said...

sedihnye, kesian betul kat anjing ni.. semoga dia selamat dan dapat jumpa tuan dia balik ..

grOundnUt said...

@meowwmania :sedih kan, walaupun mazhab kita cakap Anjing itu najis berat, tetapi kalau dalam keadaan macam ni, memang kacang pon tak akan pikir apa dah...selamat kan je terus..samak lain cite...huhuhuh..@_@

grOundnUt said...

@Dakota : harap² macam tu lah...tapi kalau tuan dia pon terkorban..macam mana la nasib dia kan..so loyal...=(

Zeyana Tarmizi said...

kuasa tuhan. anjing yg lagi satu tu hidup lg. setia betul kawan dia.
manusia pon x macam tu. :'(
terharu betul. :(