Nuff²

Tweet

Thursday, April 14, 2011

Home made Nasik Lemak

Uiii...dah pukul berapa dah ni?
Wajar ke aku nak wat entry pasal nasik lemak sendiri bikin ni??
hahahaha...lapar tetap lapar...tapi nasik lemak home made bukan la perkara biasa dalam idup aku..sebab aku ni kadang² suke plak nak mencuba sesuatu masakan kan..tak kisah la kalau ko pandai masak air pon dah kira good² lah eh...^^'
Berbalik cerita nasik lemak, entah macam mana la...aku ni jarang sangat nak suke makan nasik lemak...tapi sebab aku terperasan dalam website resepi² ni, selak punye selak page² tu...macam gaya sedap plak nasik lemak sendiri bikin kan...
Boleh je aku nak beli kat luar RM1.20 sebungkus bawah umah aku tu...tapi tak pe la..kem salam je la..kualiti dan kuantiti tak sama macam mana aku cuba masakan nasik lemak ni...
Orang² opis aku sebut..SIK LEM...so kalau biasa dorang nak tapau nasik lemak, dorang akan gune ayat..."Kacang, tolong aku tapau SIK LEM satu!"...so aku pon paham 100% la apa yang dorang cuba nak sampaikan...^^
Beza rasa nasik lemak sendiri bikin dari kita beli kat luar...sebab, kita bebas nak bubuh bermacam aneka bahan² dalam nasik tu...




Agak² beras semua dah sekali ngan bawang, halia, daun pandan dan santan...

Sukatan untuk 3-4 orang okay la kot eh..??jangan lebih air..nanti nasik jadik lembik..^^'

Pastikan Ikan bilis digoreng sebelum membuat sambal bilis..^^'

Hirisan bawang dan halia untuk di tumis

Tadaaaa...dah siap sudahh!^^

Sempoi...kalau nak sedap buat la telur mata sebijik!^^'

Aikk??Macam mana si Cindy leh ada ni?>,<"

Hmmm...amacam?menjadi tak??haaa...ni cara² yang aku follow dari page² resepi dalam website Home made nasik lemak..Kalau korang nak cuba, cuti² ni leh aaa try buat ehh...
Selamat mencOba!^^'

16 comments:

Cat-from-Sydney said...

Cindy suka makan sik lem juga ke? purrr....meow!

Sharz said...

hmm..nyumnyum!!! =))

Rosmawati Yusof said...

Buat sendiri mmg lebih sedap dan lebih puas.. meow2 kat rumah ni pun suka nasi lemak..

Dakota said...

nakainye cindy tu ... jadi tetamu vip ker? masak sendiri mmg lagi puas hati ..

Geng Borak said...

perrgghhh meleleh cindy tengok! hehehe
Bila Suami Pergi Pasar Sorang-sorang

Uji Hussein said...

Namanya Cindy?Wah!Glamour gitu!
p.s:Lama tak dtg umah?Merajuk ek?

achiek said...

wahh!kena cuba mkn nie..npk menarik jer tu....nk try air tgn cik kacang msk ns lemak laaa..agak2 boleh ke x?hahahahaha

grOundnUt said...

@Cat-from-Sydney : hahahha...Cindy ni asalnyer kucing yang di jumpai bersama kek buah..entah sapa yg letak..yang penting, Cindy ni kaki makan makanan berunsurkan roti dan kek...ambOiihh~^^

grOundnUt said...

@Juz Call Me Sharz : Yummy!!^^'

grOundnUt said...

@Rosmawati Yusof : betul tu..ni pon kAcAng mencOba² jer..tak de la prO mana pon dalam bab² mEmAsAk nehh...ehehehe...^^'

grOundnUt said...

@Dakota : Cindy perasan yang SIK LEM tu milik dia...^^'

grOundnUt said...

@KiD : Cindy jer yang ngada² bro..yang lain tu semua santai kat balconi..tak de masa nak layan Sik Lem tu...maybe tak 'class' kot..eheheh..^^'

grOundnUt said...

@Scarlett O'Hara : Omg!lama tak kunjung sana..tak menyempat la sis...nanti kacang singgah kat sana ok...^^'

grOundnUt said...

@achiek : ahahahha...boley²...^^

Cik SHiNJU said...

Aku masak sik lem seminggu skali..
Mane x naik berat aku..
Mmg betul,kalau beli ade je x kena..
Org meniaga tu nak untung lebih..

grOundnUt said...

@Cik Shinju : ya...kalau makan setiap hari memang tambahan lemak berlebihan la dalam badan nanti..ekekeke..
Psstt:org meniaga memang nak untung lebeeyy...heheheh...^^