Nuff²

Tweet

Sunday, April 24, 2011

Tarian Poco-poco tidak Haram?

Sumber dari Cik Googles

Aiiizz...cuti² ahad macam ni la aku sibuk nak keluar sana sini...cadangnye nak pergi kedai haiwan..saje jer jejalan amik angin petang...tak sangka la plak ujan petang tadi..tak pe lah, singgah kejap kedai mamak nak beli air sejuk buat penghilang dahaga..entah cam ne la aku leh terperasan satu akhbar femes tempatan ada menyatakan yang Poco² ni tak haram....@_@'
Aaii??aku pon pelik sebab itu hari baru je dorang berbalah pasal majlis Mufti Perak telah mengatakan yang tarian poco² komperm HARAM.
OK laa..what ever...yang penting, ada sebab² kenapa Mufti Perak telah mengharamkan tarian tersebut. Dan Majlis Fatwa Kebangsaan pon menghormati keputusan Jabatan Majlis Negeri Perak untuk mengharamkan poco² ni.
Teringat balik entry tentang Poco² di Haramkan tempoh hari...semuanya dah terjawab dalam surat khabar Harian Metro hari ini...korang leh la mengamalkan tarian poco² ni asalkan tak terkeluar dari landasan Islam..Itu yang mereka nyatakan dalam Akhbar tu...bagi aku, it's up to you guys...jOm layan apa itu tarian pOcO²?maksud lagu poco² yang tersirat dan tersurat dalam video ni...^^'



Apapun, tanyer pada hati...I'm always on positive thinking!^^'

8 comments:

ghost writer said...

aku tak faham apa yang dikatakan boleh mengamalkan tarian poco-poco tanpa lari dari landasan islam.dan aku mula percaya kalau penggunaan 'diamalkan' dengan 'dilakukan' itu bagi kesan pada pemahaman orang.

nampak sangat bahwa majlis fatwa sendiri punya aliran berbeza dan aku tidak melampau kalau aku katakan bahwa ianya suatu yang tidak tetap pendirian..hanya sebab berapa bantahan maka nampak jabatan atau majlis harus mengikut kata majoriti.lantak dowang lar..

Cik SHiNJU said...

aku x bape minat poco2 nih..
kalau senaman aku psg lagu rancak2 pastu wat senaman bebas...

Dakota said...

Aku tak faham, keliru sangat ... knp kjp haram kjp boleh .. knp dekat perak jer knp dkt negeri lain blh ... knp... knp .. bkn ker 1 malaysia islam nye sama .. kebanyakkan nye ikut mazhab shafie ... ker ada lain2, ikut negeri2 ker apa ... sumpah aku tak paham sekarang ni bnyk sangat fatwa ... huhuhu knp tak selaraskan bg sama supaya tak keliru ... mcm2 laaa ..

Mario said...

mmm...kadang2 paper tak terangkan betul2....kdg2 sebab org kita ni baca tajuk je...kena baca dan fahamkan...apa yg haram...apa yang dimaksudkan dgn tak haram tu...

grOundnUt said...

@ghost writer : Aku juga belajar Taekwondo...bunga (Taeguk 1) untuk white belt to Yellow belt, kami punya Taeguk punyai sama pergerakan berbentuk T kecik...asalkan kita masih lagi dalam landasan Islam...@@'
Bagi masyarakat kita, jangan mudah melatah dengan media semasa ni...kelak akan mengkompiuskan lagi keadaan..@_@

grOundnUt said...

@Cik SHiNJU :ehehehe..kelasss gitu...^^

ghost writer said...

ya kalau dalam bahasa melayunya..."bunga lawang".

grOundnUt said...

@ghost writer : heheehhee..^^