Nuff²

Tweet

Monday, April 25, 2011

Laksa Utara memukau rasa!

Bahagianya...kalau dapat makan laksa...
Eh²..??setiap kali entry mesti terselit tentang laksa...ambOih..macam dah mati kutu ke nak wat entry ni ke kAcAng?^^'
Bukan mati kutu...tapi kali ni aku cuma nak citer tentang orang tua aku plak yang masakkan laksa untuk aku tempoh hari...^^'
Balik bercuti mesti la macam² makanan yang aku jamah...paling tidak pon laksa...sluurrpp!!=9 agak mengiurkan juga...faveret aku sejak kecil lagi..hasil dari air tangan mAk tOk aku...haaaa...korang kene ingat...maktOk aku...bukan nyer mak aku...hehehe...^^'
Bukan nak cakap mak aku ni tak reti masak..masakan dia pon boleh tahan sedap beb!Tapi nak di bandingkan ngan orang yang dah berpengalaman, mesti la maktok aku yang menjangkau usia 86 tahun pada tahun ini...Alhamdulillah, dia masih kuat nak buat laksa untuk cucu²nya yang pulang ke kampung halaman...aku antara yang paling eksited 'menjamah' laksa selain kakak aku dan adik² bujang aku yang lain..^^'
Tapi tu la, mak aku cakap resepi wat laksa ni agak mudah dan tak la remeh sampai serabut kepala...aku hanya melihat cara² dorang buat sambil menjadi seorang tester di dapur tu...Maktok bukan suka kalau cucu² dia ganggu dia tengah masak..malah disuruhnya blah dari dapur..sebab senang urusan kerja dia selesai...tu style maktok wat keje kat dapur...tapi kita ni, nama pun orang muda, mesti la sedikit sebanyak nak bantu Maktok yang dah berumur ni...tapi tu lah dia...orang² tua lebih berpengalaman...tu katanya laa...
Jom kita tengok cara mAk tOk wat Laksa Utara ni...jOm kita jengOk...^^

Ikan yang di pakai kali ni ialah ikan Mabong/ikan Pelaling

Mak aku ajar siang pakai gunting lebih mudah dan cepat...^^'

Setelah selesai di rebus, kene la asingkan isi dan tulang² ikan

Tulang nak asingkan sebab senang nak blender Isi ikan yang baru di rebus tadi

Laksa yang siap di rebus...

Laksa tadi tu boleh lah di toskan

Sementara tu, Kuah laksa kene la di tambah dengan garam serta pelbagai rencah untuk sesedap rasa

Ni la kalau air tangan orang tua ni mesti sedap² belaka

Daun ape eh ni?aku men makan jer...asalkan bukan rumput belakang umah...;p

Timun, bawang merah serta limau dan cili mesti tersedia ada

Hmmm....sedap nyer laksa maktOk ni!memang kakak aku plak yang jamah dulu..cis!>,<"

Apa pun, aku boleh di katakan makan bermangkOk² laksa pada hari tu...sampai la aku tapau bawak balik Umah aku...wallaweii...layan sehh!Syok gak kalau dapat makan bersama Kitty sekeluarga...^^

14 comments:

Cik SHiNJU said...

Sihat lg maktok ko kan..
Sedapnya laksa tu..lama x makan laksa Penang...

hentakbelipat said...

ok..tapi kau kene terai laksa sarawak jugak..sedap jgk beb

Dakota said...

Kuat lagi maktok yer ... rindunyer kat nenek sy .. ermmmm

Juz Call Me Sharz said...

saya memang gila laksa!!!

KiD said...

memang terbaikk laaa kalau buat sendiri.. :)
Apesal Earning Nuffnang Jadi Kosong??

chenta said...

laksa penang sentiasa menjadi fav i..heheh

ghost writer said...

terus lapar tengok laksa....kalau ada daun pudina nya lagi syiok!

grOundnUt said...

@Cik SHiNJU : Alhamdulillah...memang dia masih sihat...^^

grOundnUt said...

@hentakbelipat : wahh...macam sedap jer munyiknye bro..kene cuba ni!^^

grOundnUt said...

@Dakota : ye ke..nenek masih ada ke?^^

grOundnUt said...

@Juz Call Me Sharz : yeahh!sama la kita!^^v

grOundnUt said...

@KiD : Tambah² dari air tangan org tua kita..^^

grOundnUt said...

@chenta : lazart gitu~^^

grOundnUt said...

@ghost writer : a'ah..betul tu beb..daun pudina memikat selera..^^