Nuff²

Tweet

Monday, January 3, 2011

Suntikan Vaksin untuk Kucing Korang

Orang cakap kalau nak jaga kucing kene la tahu selok belok tentang kucing...tak kisah la dari bapak dia ke..mak dia ke..nenek dia ke..atuk dia ke...semua perlu di lengkapi bukan sekadar tempat makan, tempat tidur mereka aje...tambahan tempat menerima rawatan untuk kucing² seperti stray cat ni...amat perlu untuk kita membawa mereka ke klinik veterinar untuk menerima rawatan seperti ubat cacing dan suntikan Vaksin...
Inky ni ialah adik perempuan kepada almarhum Eori yang sudah 10 hari meninggalkan aku serta kitty sekeluarga...tapi tak pe laah...aku rela dan redha atas pemergiannya...kalau rasa tertinggal cerita tentang Eori, terutama pada blogger² yang baru singgah sini...boleh lah baca kisah² tentang Eori di sini...
Aku sekadar berkongsi kisah pasal penjagaan kucing di sini...dan aku bukan lah pakar tentang kucing...aku pon banyak bertanya pada doctor² yang biasa aku kunjungi klinik mereka...semua soalan dan jawapan tetap sama...elok kucing² kita dirawat dan di suntik dengan vaksin untuk mencegah penyakit² yang kita belum tentu tahu bakal terjadi nanti...cukup la peristiwa si Eori tu...buatkan aku rasa bersalah terhadap soal penjagaan kucing ni...
Apa pun, yang paling terbaek ialah cuba dapatkan suntikan vaksin seawal Umur 8-9 minggu...Iaitu pengambilan Vaksinasi TRICAT (Feline Panleucopenia, Rhinotracheitis, Celici) atau Tetracat (Tricat + Chylamydia) dan pemberian ubat cacing (Deworm)...
Dan ini ialah untuk umur 12-14 minggu, pengambilan Vaksinasi ulangan RICAT (Feline Panleucopenia, Rhinitracheitis, Ceili) atau Tetracat (Tricat + Chlamydia).. Serta setelah berumur 20 minggu, kene beri dorang Vaksinasi Rabies....
Kemudian baru lah korang akan diberi jadual suntikan vaksin setahun sekali...sebab Kitty pon kami dah buat suntikan vaksin masa bulan 4 tahun 2010...sebab kucing kita bukan nye boleh tahan Antibodinya...kene la amik suntikan vaksin kalau korang sayang kucing korang...


Cek Suhu si Inky

Dalam perot Inky ada telur cacing...ini mungkin di sebabkan oleh susu Marble

Doctor detect penyakit cacing from telescop

Rawatan telingan Untuk Inky...ada nanah dalam tu...

Seisi makan ubat dah bermula

Sabar yer Inky...untuk kebaikan kamu juga...

Cindy rindu kat Eori tu...menung panjang je...

Kali ni dia plak yang temankan Inky

So apo lagih...tengah awal tahun ni, mulakan lah azam nak perlihara kucing korang ngan sihat sekali...Chaiyok²!^^v

7 comments:

Cik SHiNJU said...

Aduyaiii...sayu plak tgk cindy menung camtu...Bahaya gak penangan cacing ni yer...

Ikah said...

sayuu jer tengok mata si cindy nie..sian dier..mmg dier pown dpt rasa kehilangan eori..

angel said...

yer la ... muka cindy nmpk sedey.. tak ceria.. alahai sianyer ..

grOundnUt said...

@Cik SHiNJU : rasanye dia tengah teringatkan si Eori kot...sian dia...huhuhuh..=(

grOundnUt said...

@Ikah : betoi tu Ikah, maybe dia teringat kot naik kete bersama Eori last christmas...poor little Kitty...huhuhuh..=(

grOundnUt said...

@Angel : yang pastinye...dia paling rapat ngan Eori...aiizz..demm..miss Eori so much~ (╥_╥)

Angin Selat Melaka said...

As'kum..dn salam sejahtera pembaca blog Stray Cats Lover.

Di Malaysia, komuniti membela haiwan dan alam semulajadi, masih menjadi sebuah bidang yg tidak dipedulikan. Oleh itu, saya mencadangkan kpd pecinta haiwan dan alam, sedikit sbyk memberi sokongan kpd website mini ini yg berusaha mengetengahkan soal penjagaan haiwan peliharaan:

Penjagaan serta Merawat Haiwan Kesayangan

Semoga berjaya. Tahniah juga kpd anda yg serius dlm soal merawat haiwan. Tq.