Nuff²

Tweet

Thursday, August 12, 2010

Buang bayi dah macam buang sampah!!

Buang bayi dah macam buang sampah!!
Assalamualaikum wahai pembaca² blog sekalian....

Baru² ni aku mmg malas sangat nak buat keje kat opis tu maklumlah bulan puasa kann...
Semalam je aku ada tengok satu berita kat TV...berita ni memang sensasi sejak zaman aku sekolah lagi...
Ni pasal Kes Buang bayi laa...ape lagi..citer makin hot dan sensasi sejak kurun ke 20th!!

Kes pembuangan bayi semakin2 menjadi2 .. aku pon tak paham kenapa macam seolah² dah jadi satu trend untuk anak² muda masa kini....macam ayat ni la.."Hai Suzie, hari ni ko buang bayi kat tong mana??"... lebih kurang macam tu laa..maksudnye dah tak de sifat malu lagi laa...aku tak paham apa yang diorang fikirkan, tapi kenapa jadi cam tu .. apa punca yang sebenarnyer??didikan agama kurang??pengaruh rakan sebaya??pengaruh DVD lucah???

Aku rasa kesian sangat kat bayi tu.. tak tau nak cakap macam mana.. sebab kalau kucing pon..memang tak sampai hati nak buang anak² dorang .. cuba perhatikan,ramai orang if nak buang kucing pon, mereka pasti nak buang kat tempat yang mudah dia mencari makan seperti kedai makan, tongsampah dan pasar... tu baru kisah kucing kan...

Tapi yg peliknya pembuang bayi ni, suka² nak buang bayi ... dah rasa macam buang sampah la plak.. kan ker bayi itu adalah makhluk bernyawa...yang punyai segala² anugerah tak ternilai dari Allah SWT...mungkin buang bayi kerana mereka malu ... malu lah sebab dah buat salah ... buat banyak kali kemudian dah menjadi...dah menjadi tak tahu plak nak bawak diri...bayangkan lah...orang² yang berkahwin...sah nikah...yang lambat datang zuriat...mereka amat berusaha untuk mendapatkan zuriat...susah payah mereka mencuba...Tuhan nak duga mereka...tapi yang kes pembuangan bayi ni??ape dah jadi??

Lagi satu,masyarakat tak perlu menghukum pada orang² yang macam ni...beri mereka peluang untuk berdepan dengan masyarakat sekarang....bile dengar je anak tu mengandung...mengelabah la keluarga nak suruh gugurkan lah....bersalin awal lah....macam² yang dorang cuba nak sorokkan....alih², bayi yang jadik mangsa...tak kene buang dalam tong sampah...tepi masjid pon boleh...kadang² family pon tak reti nak guide anak dorang dalam bergaul dengan orang ramai...bak aku kata la..dalam entry² yang lepas laa....soal pendidikan seks penting untuk awal umur kanak²...supaya mereka tahu mana batas² dan adab² berlainan jantina....yang kita dok sibuk sekarang ni...belajar SAINS Bab 1, buku teks tingkatan 3....

Bile dah meningkat remaja..kita dah makin malu dan segan bila mengutarakan topik tentang seks...ada yang berminat...ada yang segan ...malah ada yang nak mencuba...
so dari awal peningkatan umur lah yang paling sesuai untuk mengajar anak² kita tentang pendidikan seks...

Jika tidak, mulai dari sekarang...pembuangan bayi bukan lagi menjadi isu besar... pada generasi akan datang...malah mereka akan menganggap isu ini sudah remeh dan dah basi di telan zaman...

4 comments:

iz @ aako89 said...

sedih2...memang kembali ke zaman jahilyah..
bezanya dulu tanam hidup2..skrg,buang hidup2..

Lil'Vamp said...

Kadang² kita tak boleh nak salahkan pada individu yang membuang bayi berkenaan...kerana kurangnya didikan dari ibu dan ayah serta kurang Ilmu agama....masing² patut di persalahkan dari pelbagai segi...bukan pada pembuang bayi sahaja....

angel said...

sian kat baby yg tak bersalah ..

Lil'Vamp said...

yer...si baby mmg tak bersalah...yang bersalah ialah orang² sekeliling kita...>,<"