Nuff²

Tweet

Thursday, August 5, 2010

Oh...My scOoTer....^^

Salamzz and Hello to those people who visit me almost and welcome to this blog...aku cuma nak bagi tahu berita yang sangat gembira apa bila skuter aku yang critical itu sudah kembali 'Ceria'!!
Bercakap tentang skuter yang dah lama...atau yang dah nazak...or uzur...penjagaan yang sepatutnye kita lihat ialah dari sudut enjin.....bukan dari sudut body or any else....
Apa yang aku pelajari tentang skuter aku ni dah banyak dahh...sejak dari aku kuar skuter lagi...cuma...aku ni bukan nye ada masa nak tengok skuter 24 jam aje..takkan nak jaga moto pon sampai diri sendiri tak terurus....so...amik yang basic² ajer la kann...
Firts of all...kalau korang rasa skuter yang korang pakai melebihi 3 tahun, komperm akan ada kerosakan² teknikal....pertama sekali bile korang dah suke sangat nak bawak skuter kesayangan korang tu jalan jauh..(macam aku jer)....memang aku gune skuter aku jalan jauh...paling jauh aku pergi pon kL-Nilai-KL....sebenarnye tak elok skuter di gunakan untuk jalan jauh...dan apa yang aku dapat hasil selepas aku berjalan jauh ialah Damage....
Ape dia damage tu?kadang² korang tak tahu isi dalam enjin skuter..aku pon tak tahu ape ke hei dalam dia...nak di jadikan cite..sepanjang aku pakai skuter...genap 2 tahun Belting aku putus kat tgh jalan...ape dia belting tu??mmg la kita tak nampak dari luar...actually belting ada kat dalam box tempat korang nak stat enjin pakai 'Kick sTart'...
Kat dalam mangkOk tu...(kitorang gelarkan ler..) ada 2 pully auto untuk menggerakkan tayar skuter...hasil dari pully tu bergerakla tayar belakang kita jalan tanpa segan silu di atas jalan raya...ehehehhe....kalau nak ikutkan..aku pon fail bab² penjagaan skuter...tp kisah ni mengikut aku nyer pengalaman laa...bile korangnyer belting putus..maka kene la tuko...baru la boleh skuter korang jalan balik...

Nak ikutkan...bukan belting aje kita amik kira...karburtor pon sama...pernah tak skuter korang tersengguk² kat atas jalan raya?atau dia asyik macam nak mati enjin aje?haa..ni sbb karburetor laa...maksud aku jarum dalam karburetor tu dah rosak atau patah...insiden ni pernah terjadik kat aku....aku mana la tahu apa²...bile tersengguk² pon aku buat bodoh aje lanyak skuter aku tu fully trottle...tak pasal² mampos terus moto...langsung tak leh stat....antar pomen dia ckp la jarum karburetor aku dah patah..OMG...jarum macam tu dia charge RM45 aje tau...padahal kecik je beb...macam jarum peniti tu...sbb mOto aku nyer karburetor aku modified pakai Moskito nyer karburator...sbb sparepart tak de...huhuhuhu....


Ni lah rajah di mana kedudukan karburator yang di pecahkan...spring dan jarum...aku pon tak berapa paham sangat la..cuma utk pengetahuan am sahaja la..eheheh..

Actully...penjagaan kotak gear juga penting untuk motor yang menggunakan kuasa auto gear....sebabnye ini lah...kalau kita dok jaga minyak hitam untuk pelancaran piston enjin kita, tapi kita lupa sejenak tentang minyak gear...kerana if korang tak service kotak gear...maka gear korang akan haus dan kering geriji dalam kotak gear tersebut...benda ni pernah jadik kat aku....dan aku rasa memang menyesal gile...sebab ape..sebab kotak gear dah rosak...kering kotang minyak dia...bukan ape..aku ni kadang pon tak amik kisah tentang gear...yang tahu nak lenjan aje skuter aku...poor my skuter....

Oleh yang demikian...malam ni lah aku nak amik balik skuter aku yang terbengkalai kat bengkel skitar Gombak....hurmm...biler dikirakan cost utk pembaikan pulih skuter aku ni mencecah RM400++!!Oleh yang demikian...atas dasar kesian kat korang la aku share kan sikit cara² mengetahui tentang kerosakkan² skuter pada masa akan datang....

Salam selamat malam dari Aku....Lil'Vamp....(masih kat opis)

No comments: