Nuff²

Tweet

Tuesday, November 9, 2010

Zoo Melaka

Haiizz...seronok kalau dapat bercuti jalan² keluar dari kelompok² yang bingit dan tidak kurang plak dapat kuar dari kOta yang penuh dengan kesesakan...buat bagi otak aku serabut jer...hahahha...
Kali ni aku bercuti di Melaka, aku berminat nak singgah ke Zoo Melaka...apesal nak pilih Zoo?kan Zoo Negara kat KL tu ada??^^'
Haa...bukan ler aku ni tak pernah pegi sana..Zoo KL tu dah banyak kali pegi..since aku kecik..buat projek sekolah pon pegi Zoo Negara gak...(tingkatan 2)
Tapi..Zoo Melaka memang aku tak pernah pegi lagi...dulu masa jalan² ke Tanjung Bidara with my family...(1993), ada la kami singgah Taman Buaya dan Rumah Hantu....

Taman Buaya with My Family 1993
Ada la dekat beberapa belas tahun kan...lama sangat tu!
So aku bukan nak cite pasal zaman dulu...
Sesampai aje aku kat Zoo Melaka..nak kata sesat tak de la tersasar jauh...tapi biasa laa..driving without map/GPS, memang tunggang terbalik stereng di pulasnye!^^'
Akhirnye...Zoo Melaka menjadi lokasi aku sepanjang aku kat Melaka...ada gak la dengar pasal nak masuk Zoo ni tak leh bawak Camera and Videos...sapo kata tak buleh??aku dah tanye kat kaunter tiket...dia cakap memang la TAK BOLEH bawak camera such like Handy Cam...(macam dalam gambar bapak aku pegang tu ler)
Kalau nak gak bawak masuk..kene charge RM10...Itu dia nyer rules..ok la..at least ada la kenang-kenangan jalan² kat dalam Zoo tu..macam camera biasa tu...ala² digital dan Kodak..memang boleh di bawa masuk...free of charge!^^
Boleh di katakan aku berjalan sepanjang dalam Zoo tu...tak kira berapa banyak la spesis binatang yang aku tengok...menurut Wikipidea, koleksi haiwan di Zoo Melaka berjumlah 1,200 spesimen daripada 215 spesies haiwan unggas, mamalia, reptilia dan amfibia. Haiwan yang cantik menarik tertarik memang da' bOm kat Zoo Melaka adalah Badak Sumatera, harimau belang, seladang, kijang dan rusa. Jumlah pelawat yang datang melawat haiwan² adalah kira-kira 400,000 orang setahun...
Kalau nak tahu, Zoo Melaka ada menganjurkan safari malam setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk membolehkan pengunjung melihat tabiat dan telatah haiwan sewaktu malam antara jam 8:00 - 11:30 malam....macam Night Safari Zoo Taiping la tu...tapi kat Zoo Taiping memang aku tak pernah pergi lagi...next time lah kot...hehehe...^^'
Itu fakta² yang terdapat dalam Wikipidea...tak tahu la lepas ni dia ubah plak info² pasal Zoo Melaka ni...

Laluan masuk ke Zoo Melaka

Buaya Tembaga tengah sibOk ushar aku...ingat aku takut ke??wakakakaka...

Statue of Zoo Melaka

Pengunjung² Zoo yang datang pada hari itu

Ada taman permainan untuk kanak² beristirehat

Ni yang aku dOk cari ni

Badak Putih tengah tidO...ZzZzZzz

Kuda Padi ni tengah menggarukan peyOt nye....selepas melepasskan hajat...

En.Tapir ni tengah tidur...tak sedar la tu aku datang...ingat nak sergah aje..tapi ada notis amaran kat situ plak...hahahaha...

Hari ni tak de Gajah Ride...Sebab beliau sakit...=(
Aku ni pechenta Haiwan...paling teruja kat sini, aku nak menunggang sang gajah...tapi apa kan daya...dorang cite kata gajah sakit la plak...entah kenapa la aku tak dapat menikmati saat² Gumbira menunggang Gajah...huhuhu...

Burung Comey

Burung ni memang bijak...asal aku masuk dalam cage dia je..dia tiba² terbang dari atas ke bawah...kononnye nak bergambar la ngan aku...tapi aku ni tak reti layan burung...takut kene patuk..^^'
camne la pak kera ni leh ada sini...nak guide kami jalan² kat sini kot?

Ni faveret aku...tengok dia nye stripe...memang macam kucing Bengal

Harimau Bintang ni huru hara sebab aku datang kot...

Nama tak leh blah...Buaya Julung² Kalinya!

Masing² dah kenyang...tu pasal tak pedulik tu..huh!

Burung ni, botak tengah...bila aku panggil..dia datang dekat...baik betoi dia ni...

Si Enggang yang sedang entertained aku....

Flaminggo melambak je kat Lampu MRR2 Ulu Kelang - Ampang...

Ni je la gajah² yang tinggal...Ni Gajah Asia..tu pasal kulit dia kaler² macam asia...(pandai je)

Landak yang sibuk nak tidur..

Serigala ni tak macam Jacob Twilight pon...kurus kering...hehehehe..

Laluan sepanjang Zoo Melaka....

Port baeekk nak layan geli²

Alamak aaii...banyak plak ular sawa batik ni...macam tengkolok pon ada gak...

Sapa nak rasa dapat Anugerah Dekan, Boleh datang bergambar kat sini...sekian..^^'

Ni la Dekan tersebut...^^
So far sebenarnye, banyak lagi pic yang aku terpaksa skip untuk di upload..macam rusa, sang kancil, orang utan, bearcat, kura²...macam² laa..tak sempat nak letak...so yang mana ada ni lah boleh di jadikan bahan cerita untuk blog ini juga...
Boleh di katakan...penat la jugak aku berjalan dalam Zoo tu...berpeluh sakan...tapi sib bek la cuaca baik² belaka..
Kalau korang rasa nak datang Melaka, Boleh la singgah Zoo Melaka....^^'

6 comments:

Mario said...

kuda padi tu mmg terbaik...ekeke

lamanya aku tak g zoo ...wpun duk mlk...

grOundnUt said...

@Mario : Hahahaha...ko melaka kat mana??Dekat ngan Zoo ke?^^'

wawatoink said...

da pg zoo negara..?? my working place..:) if dtg wikends or public holiday,i ada kuar kn ular 4 visitor..

grOundnUt said...

@Wawa : u kerja sana??jaga bahagian reptilia ke??wahhh...larrrikkk...^^'

angel said...

anugerah dekan ... wahahhaha

grOundnUt said...

@angel : ada teringin nak dapat anugerah dekan ke??ekekekek...^^'