Nuff²

Tweet

Saturday, December 25, 2010

Eori story (Part 1)

Sedih jugak la bile aku dapat tahu si Eori ni sakit...entah macam mana la aku tak detect dia sakit...
Khamis last week aku macam ok aje ngan sikap dia yang agak manje ngan aku...tapi lama² tu dia makin kurang aktif macam adik beradik dia yang lain...
Cuma aku pasan dia tak berapa nak join venture bergurau senda ngan adik beradik dia yang lain...dia nampak macam muram aje...so aku tak de pikir ape la sangat maybe dia jeles dengan adik beradik dia mungkin dari segi pemakanan, minuman and lain perhatian dari aku kot...mane la tahu...kucing ni kadang² sensitif sikit...
Hari Jumaat macam biasa laa..aku pepagi sebelum g keje, memang aku menghidangkan sarapan serta makan pagi untuk kelima² kucing aku...Kitty, Marble,Inky dan Cindy macam biasa la...berebut² nak dapatkan hidangan...tapi, lain plak si Eori ni...dia agak senyap dan kurang aktif...maksud aku dari segi panjat memanjat untuk dapatkan makanan dari aku...dia hanya duk senyap aje tanpa reaksi yang menunjunkkan dia sakit...ok lah..mungkin dia tak selera lagi nak sarapan pagi kan...so macam biasa la aku pergi keje tanpa menghiraukan gelagat si Comel Eori ni...^^'
Balik keje, aku di kejutkan dengan satu muntah dari entah siapa la punya perangai...mungkin aku pikir salah seekor kucing ni ada keracunan makanan...aku pon tak terpikir plak peristiwa pagi tadi...mungkin jugak si Marble...sbb aku nampak dia kurus sejak akhir² ni...Masa tu Eori agak diam dan muram...dan dia boleh lagi meow² lagi kat aku...so aku tak de la nak detect dia punye perangai memandangkan si Marble pon senyap akhir² ni...
ROpenyer, dalam tengah malam aku nak minum air kat dapur, terkejut mak aaii...ada 2 tompokan muntah cacing....masyaAllah!sape agaknye punyer angkara ni...masa tu, kat sudut tepi dapur aku nampak kelibat Eori tersadai macam tak bermaya...mungkin benar jangkaan aku, muntah tu datanya dari Eori!
Malam tu, aku pam kan air kat mulut dia, aku tidurkan dia macam biasa kat balkoni umah aku bersama adik beradik dia yang lain...
Tiba esok tgh hari...agak suram rumah bila masing² pon di beri makan tidak seperti biasa...Jangan sangka Eori bakal berlari² anak mendapatkan makanan dia, lemah tak bermaya nampak gayanya...
Kelam kelibut aku search internet, nak dapatkan rawatan klinik yang berhampiran...maklumlah..klinik veterinar yang biasa aku pergi tutup la plak...sempena Krismas!Aiseh men...mane la aku nak pegi lagi..tengok punya tengok...call punya call...alhamdulillah...ada jugak satu klinik kat area Ampang...namanya Klinik Veterinar Ampang...betoi² dekat Paragon Taman Muda Ampang...
Sesampai kami di situ, Eori di beri layanan terbaik dari doc dan assistan doc kat situ...nampak gaya klinik ni agak best perkhidmatannya...banyak juga suggestion² dari dia dan aku rasa dia banyak bagi info dan sikit knowledge dari segi penjagaan haiwan peliharaan...tak kisah la ko bela katak ke..bela lipas ke..semua tu tetap ada penjagaan rapi...
Rupernyer, Eori ni ada masalah cacing sejak dari kecil lagi...mungkin salah aku tak bagi ubat cacing...atas alasan datangnye masalah sakit tu ialah dari penyususan ibu...kalau ibu ada cacing, maka anak² yang menyusu bakal dijangkiti penyakit cacing...paling ketara kepada anak² yang lemah antibodi...
Sama macam Eori gak..dia cuma lemah dan tak bermaya...so kami bawak balik macam biasa la...beri dia keselesaan dan cukup ruang dia untuk berehat sambil dibalut badan dia...Doc said kene buat macam tu supaya dia tak sejuk dengan suhu bilik...
Sewaktu pemberian ubat cacing

Nampak lesu giler...

Agak lemah dan tak bermaya

Ini lah Klinik Veterinar Ampang yang berdekatan dengan Paragon, Taman Muda Ampang

Si Cindy pon mendapatkan ubat cacing ...sambil menemani Abang kesayangngannya..si Eori..^^'

10 comments:

darxx said...

sorry to heard about eori....sabar k... :|

chenta said...

caniknya bulu dia...semoga cepat sembuh ye darling...

Anonymous said...

Eori kesayangan sume orang manja sangat .. rindunyer kat dia ....


Mia Suhaimi

darxx said...

chenta: eori dah xdek :_( ...ni adek badek chitot...
mia: sabar yer....

chenta said...

br tau..

ikahcorner.blogspot.com said...

ala ciannya..

grOundnUt said...

@darxx : tu ler pasal..huhuhuh...=(

grOundnUt said...

@Chenta : harap dia sembuh..tapi dia dah tak de..huhuhuh..=(

grOundnUt said...

@Mia Suhaimi : kene banyak bersabar kalau berada di situasi macam ni kan...waaaaaa...=(

grOundnUt said...

@Ikah : I'm speechless...@_@'